אוצרות רבים ומרתקים התגלו עם השנים בחוף דור,בים וביבשה:
במעמקי הים חשפו צוללנים ספינות טרופות על תכולתן
ובתל שעל החוף חשפו ארכיאולוגים את העיר העתיקה והמרתקת דור.
כל הממצאים מוצגים בצורה ייחודית ונגישה במבוכי האבן האפלוליים של מוזיאון המזגגה.
מבנה המוזיאון עצמו היה חלק ממפעל ליצור בקבוקי זכוכית עבור יקבי הברון רוטשילד בתקופת העלייה הראשונה.
במוזיאון המזגגה אנו מציעים לכם ביקור משולב בפעילות חווייתית עם תכנים המותאמים לגילאים השונים.
מלבד הדרכה המלווה בסרטים ובכתבי חידה, תוכלו לשלב גם התנסות בסדנאות יצירה ובהדגמת נפח זכוכית.
(הפעילות בתשלום ובתיאום מראש)
אוצרות מן המצולות
ספינה טרופה נחשפה במצולות המפרץ והארכיאולוגים יוצאים לחקור אותה. איך מתבצעת חפירה בים?
כיצד מודדים, משרטטים, מתעדים, ומהם שיקולי שימורה או כיסוייה שוב בחול הים?
נלמד ממחקר זה כיצד התנהלו ספנים בים, אמונות יורדי הים, כלי דיג, נתיבי מסחר ימי ועוד.
התצוגה מתאר אתר תת ימי מלווה בסרטון.
נפלאות הזכוכית
הזכוכית הינה חומר המלווה את האדם כבר אלפי שנים, והוא נוכח גם היום בעולמנו הטכנולוגי.
נספר את אגדת גילוי הזכוכית על ידי הפניקים, טכניקות הפקה ועיצוב בעבר, תכונות הזכוכית, נדון במהפכות שעברה התעשייה ונחשוף בפניכם את הפסיפס המרהיב המשובץ בזכוכית צבעונית.
נקנח בתערוכה של אמנות זכוכית עכשווית. ניתנת האופציה להזמנת אומן שידגים עבודה עם מבער.
אספקטים מדעיים הקשורים לרפליקת הספינה העתיקה
סביב הצבתה של הרפליקה בחצר המוזיאון נכיר את אופן בנייתה והנושאים הקשורים למחקר הקשור בספינה מיוחדת זו - בדיקות העץ, קביעת תיארוך, המטען, ההפלגה בים, עקרונות פיסיקליים של בניית הספינה והשיט ועוד.
סטארט אפ הברון
(מערך לגיל חטיבה ותיכון)
סיפור היזמות התעשייתית של הברון אדמונד דה רוטשילד ותמיכתו במפעל ההתיישבות הציונית בתקופת העלייה הראשונה.
נציג את התכנית העסקית שהגיש מאיר דיזנגוף לברון, כולל קשיי התקופה. נכיר את הדמויות שפעלו במזגגה ואת ניסיונות גיוס כוח אדם נוסף, מערך השיווק, ניהול הסיכונים, חומרי הגלם, הטמעת טכנולוגיות עכשוויות מול אתגרי התקופה.
האספקטים הכימיים בשדה המוזיאלי
(מיועד לתלמידי מגמות כימיה)
במסגרת הסיור נלמד על זכוכית כחומר גלם, מרכיביה ותהליכי ייצורה.
בנוסף נלמד על הבדיקות הכימיות הנערכות לממצאים הארכיאולוגיים במעבדות האוניברסיטה לקביעת גילם ומקורם הגיאוגרפי, נבין מהם התהליכים העוברים על ממצאים מן הים, ונתמקד בנושא התכלת והארגמן,
שיטות הפקתם מחלזונות ימיים והריאקציות הביו כימיות בתהליך צביעת אריגים טבעיים בעבר.
אדריכלות מוזיאונים
תוכנית משותפת למזגגה ולמוזיאון ינקו דאדא בעין הוד
סיורי רקע בשני המוזיאונים עם דגש על מושגי יסוד אדריכליים הקשורים לבנייה בסגנון עתיק (המזגגה) לעומת הסגנון המודרניסטי, סוגיות התאמתם לשמש כמוזיאונים, שימור המבנים, ההתייחסות לסביבתם ושילוב מדיה בתצוגות.
דמויות מן העבר
על הברון אדמונד דה רוטשילד, מאיר דיזנגוף וצינה, הרופא ד"ר הילל יפה ועוד דמויות מראשית ההתיישבות במקום.
"נצלול" בזמן ונציג את נפוליאון בונפרטה ומסעו הטרגי בארץ ישראל, אבירים מתקופת מסעי הצלב, אנטיוכוס ומלחמתו בטריפון המורד ועוד דמויות צבעוניות ומרתקות הקשורות למסע בזמן שנערוך בסיורנו.
יוון ורומא
שתי התרבויות הקדומות השפיעו על ארץ ישראל בכל תחומי החיים כפי שמשתקף בממצאים הארכיאולוגיים מתל דור וממצולות הים. ההשפעה של יוון ורומא נכרת מאד בארכיטקטורה, בתוכנית העיר, בדת ובאמונות העממיות, בחפצי היום יום ובאמנות. מה לבשו ?
כיצד בישלו ומה אכלו? אופנת תסרוקות וכובעים, כלי נשק וכלי מאור ועוד.
סדנת שימור
מבנה המזגגה הינו מבנה היסטורי מראשית ההתיישבות הציונית, ולכן תהליכי תיעודו ושימורו מעוגנים בחוקי שימור קפדניים.
גם הממצאים הארכיאולוגיים הנחשפים בתל דור ובים כפופים לחוקי שימור ורפאות המוכתבים על ידי משמרי רשות העתיקות.
על ההתלבטויות וההחלטות העומדות בפני המשמר, על העבודה השוטפת במוזיאון ועל עבודת הרפאות נלמד בסדנה תוך כדי משחק.
צבע מן הטבע
החיים בעת העתיקה כפי שהם משתקפים בממצא הארכיאולוגי היו נטולי צבע בעיקר.
אנו פוגשים צבעים בתהליכי הכנת כלי זכוכית להם נוספו מינרלים מיוחדים, ברצפות פסיפס מרהיבות, בצבעי איפור, בעיטור כדי חרס,
בטיח צבעוני (פרסקו), ונדגיש את התהליך המיוחד של הפקת צבעי הארגמן והתכלת, תהליך שהיה סודם של הפניקים.
הנושא יורחב בשל יחודו למוזיאון וילווה במצגת.
סוד התכלת ומסורת ישראל
בתכנית ייחודית זו נעסוק במקור ההשראה לדגל מדינתו הלקוח מן המקורות היהודיים, בצבע התכלת של הפרוכת,
בגדי הכהן ובפתיל התכלת שהינו חלק מציצית הטלית. מהי אותה תכלת מסתורית ומדוע היא נדרשת במצוות הציצית?
נפגוש את הפניקים שהפקת צבע התכלת היה סודם, נלמד על פיענוח התהליך במחקר ונבין מדוע נבחרה התכלת כצבע המועדף
והמזוהה עם עם ישראל.